GennemslagskraftTip 1: Klæder skaber folk
En af de hyppigste fejl mange kvindelige ledere begår er, at de klæder sig lige som deres ansatte. Men nye funktioner kræver nye klæder.
Som kvindelig leder skal du ikke ligne mænd i din påklædning, men du skal matche dem.
Det nytter ikke, at du møder op i små lette sommerkjoler eller cowboybukser og en t-shirt, hvis de mandlige ledere på din arbejdsplads går i jakkesæt og slips. Medarbejdere såvel som de andre chefer vil simpelthen ikke se dig som værende på niveau med de andre ledere. Det er noget de færreste er bevidste om, men klæder skaber virkelig folk og vil du gøre dig gældende på chefgangen, så er det frem med de feminine dragter, jakker osv. Vælg gerne tøj med et feminint snit, der sidder pænt på dig og fremhæver dine fortrin uden at virke vulgært.
Det skal være tøj du føler dig godt tilpas i, men som får dig til at tage dig ud fra din bedste side. Du skal kort sagt, se hammer godt ud!
Jo bedre du ser ud, desto bedre vil du føle dig og jo større gennemslagskraft vil du ha’!

Tip 2: Pral af dine gerninger
Synes du det er irriterende, som mændene på din arbejds-plads og i din omgangskreds har det med at prale af deres gerninger? I stedet for at lade dig irritere, så tag i stedet ved lære af dem og bliv bedre til at prale selv. Du behøver bestemt ikke gå på kompromis med din værdighed og sælge ud af dig selv, for at prale lidt.
Læg mærke til, hvad du svarer, hvis du bliver rost for en flot indsats, det område du har ansvar for, har udført. Svarer du, “åh, det var ingenting, enhver kunne da have klaret det lige så godt som os”, eller “det er mine medarbejdere….”. Prøv at lægge mærke til det. Og svar så i stedet – fuldstændig i overens-stemmelse med sandheden – “Ja, det klarede jeg rigtig godt.” Pral lidt af dig selv, fremhæv dine gode gerninger. Hvis du ikke gør omgivelserne opmærksom på alle de ting du får udrettet, hvordan skulle de så få øje på det?
Der er meget større sandsynlighed for, at der bliver lagt positivt mærke til dig på chefgangen eller direktørgangen, hvis du selv sørger for at fremhæve dine sejre undervejs.

Tip 3: Vis du er chefen
Prøv i tankerne at lege, at du er en gæst, der ankommer til arbejdspladsen. En, der aldrig har været der for og aldrig har mødt dig. Kan gæsten finde dit kontor? Er det umiddelbart tydeligt, hvem der er chefen? Eller ligner alle kontorer og alle skriveborde hinanden? Besøgende, såvel som dine egne medarbejdere og chefer fra andre afdelinger kan bedst li’ at det er tydeligt, hvem der bestemmer i afdelingen og det signalerer du bedst ved at lade dit kontor og skrivebord signalere, at du er chefen. Hvordan gør du så det? Tydeligt navn og titel på døren, fx “Irma Hansen, afdelingschef”.
Dernæst er det vigtigt, at du ikke sidder med ryggen til afdelingen. Når du sider bag dit skrivebord skal dit ansigt pege ud mod afdelingen i retning mod døren. Ser du væk fra døren vil dine medarbejdere ubevidst føle, at du vender dem ryggen og helst ikke vil tage vanskelige beslutninger eller involveres i dem. Vend derfor aldrig ryggen til medarbejderne.

Tip 4: Gør kun det du er bedst til
Uddeleger, uddeleger, uddeleger! Kvindelige ledere har en tendens til at tro, at de skal kunne det hele selv og have styr på alt, hvad der foregår i organisationen. Men nogle ting er det vigtigere du tager dig af som leder, end andre. Du skal kunne give slip på det, du ikke er så god til og det du ikke behøver gøre. Uddeleger til dine ansatte, konsulenter og andre, der er bedre til det end dig og har tid til at fordybe sig i det. For det har du ikke! Vid hvad du er god til og overlad trygt resten til andre. I din position har du brug for at bevare overblikket, men lade nogle andre kende til og tage sig af detaljerne.

Tip 5: Gå ikke glip af forfremmelserne
Tror du, det altid er den der har fortjent det mest og ydet det største bidrag til bundlinjen i virksomheden eller organisa-tionen, der bliver forfremmet? Så tro om igen! Det ville være skønt, hvis verden var så retfærdig, men det er desværre de færreste arbejdspladser, der opererer på denne måde.
Den, der får den bedste stilling, bliver forfremmet osv. er den, der er mest synlig for den eller dem, der skal udvælge den nye chef eller leder. Så enkelt er det. Nøjagtig lige som i skolegården, hvor det ikke nødvendigvis var den, der havde startet balladen, der fik skideballen, men den gårdvagten fik øje på.
Derfor skal du gøre dig synlig de rigtige steder. På direktør-gangen, til chefmøderne, strategi-møderne osv. Men tænk også på, hvor beslutningstagerne bevæger sig uden for arbejdspladsen. Netværk, formelle såvel som uformelle er guld værd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *